familjenmorrhar.blogg.se

2015-02-14
22:44:00

Börja Barfa

Du vaknar klockan fem på morgonen av att katten krafsar i kattlådan. Du håller nästan andan, lyssnar spänt efter det ljud som du vet alltid kommer, men som du ändå hoppas slippa höra.
När du hör ljudet och den följande stinkande doften suckar du djupt och vill bara vända dig om i sängen och gråta…
Du kanske känner dig hopplös som matte/husse, eller rent av ilska över kattskrället som aldrig är bra i magen oavsett vad du ger den. Du har provat den bästa torrfodret som finns på marknaden, den billiga som finns i varje mataffär, eller du har fått höra att en katt behöver äta våtfoder då den behöver få i sig vätska. Katten har flertaligt varit hos veterinären för att bli undersökt, men kammat noll varje gång. Du börjar bli desperat!

Det är just i den sitsen jag är nu med mina katter och jag har börjat fundera på att prova på B.A.R.F.
B.A.R.F, Biologically Appropriate Raw Food (Biologiskt Anpassad Rå Föda) (1.) är när ägaren själv gör eget foder till katten eller hunden där man har kontroll över vad djuret får äta. Det går att utesluta proteiner som kanske djuret är allergisk eller överkänslig mot och det finns ingen spannmål som vete, majs, ris, potatis (ja, även potatis räknas som spannmål och är därmed också onaturligt för katter och hundar att äta). Det är också fritt mot kemiska tillsatser och socker.
Nackdelen och den kanske svåra biten är att få ihop alla nödvändiga mineraler och näring som djuret behöver för att kunna fungera och må bra, så det gäller att ha stor kunskapsbank i ryggsäcken. Det är inte enbart att rusa till affären och slänga i en massa köttfärs i kundvagnen.

Nu är jag en riktig nybörjare på Barf, så jag kommer till att börja med att helt enkelt sätta mig på skolbänken och börja läsa om Barf. Vad som är bra med Barf, finns det några nackdelar? Hur gör jag för att kosten ska bli så balanserad som möjligt?
Jag har beställt en bok som heter Barf- Mat för en riktig katt (2) som jag blev rekommenderad från en medlem av Kattforum.se (3.). Så den boken går jag och väntar på nu.
Jag har även följt deras Barf- tråd där det diskuteras mycket om hur man bäst Barfar på ett lite enklare sätt. Det finns till och med enkla recept att utgå från(4).

 


Det är framför allt Atlas som jag har bekymmer med hans mage och eftersom jag verkar till att behöva göra hans mat själv, så kan jag lika bra ge de andra samma. Dock är jag osäker med Bobo eftersom han fortfarande växer, så för hans del tror jag han får fortsätta med sin diet tills han blir 1 år gammal och räknas som ”vuxen”. Men man kan ju lika bra börja redan nu med att vänja honom vid olika kött konsistenser och smaker, för att göra bytet smidigare när det är dags.

Men det största problemet som jag har nu…

Är att hitta en extra frys till all mat. ;-)

Källor.
(1). Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/BARF-utfodring
(2). Paleocat.se http://www.paleocat.se/bok.html
(3). SKS http://kattforum.se/index.php
(4.) SKS; Hjälp med BARF- skola http://kattforum.se/viewtopic.php?f=11&t=219490

B
ilden är tagen av min gode vän Camilla Gilsgaard och får ej användas av någon annan än jag själv, tack.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: